✅ چرا اورانوس بوی تخم مرغ گندیده می دهد؟ :: مجلۀ پربازدیدترین‌ها

دانلود سانسور نشده مستند خارج از دید قسمت یازهم خارج از دید منتشر شد (کلیک)

۰

✅ چرا اورانوس بوی تخم مرغ گندیده می دهد؟

دانستنی‌ها

✅ چرا اورانوس بوی تخم مرغ گندیده می دهد؟

اورانوس بوی تخم مرغ گندیده می دهد

اخترشناسان در نهایت کشف کردند ابرهایی که سیاره اورانوس را در بر گرفته اند، از چه ساخته شده اند، سولفید هیدروژن،‌ گازی که عامل ایجاد بوی تخم مرغ گندیده است.

براساس گزارش BBC، احتمال حضور این گاز در اتمسفر هفتمین سیاره سامانه خورشیدی از گذشته مورد بحث قرار داشت، اما اکنون و برای اولین بار به واسطه رصد‌خانه ای در هاوایی به تایید رسید.

این گاز بدبو بالای ابرهای گازی که این سیاره را در بر گرفته اند مشاهده شده است، یافته ای که می تواند اطلاعات جدیدی درباره چگونگی شکل گیری سیاره های دورافتاده تر در اختیار دانشمندان قرار دهد.

باوجود رصد‌های پیشین توسط تلسکوپ های زمینی و فضاپیمای ویه جر دو، ترکیبات سازنده اورانوس تاکنون چندان شناخته شده نبوده است. دانشمندان از گذشته احتمال می دادند که ابرهای گازی اورانوس از سولفید هیدروژن یا آمونیاک تشکیل شده باشند، اما مدرک قاطعانه ای برای اثبات آن در دست نداشتند.

اطلاعات جدید توسط ابزار طیف سنج میدان کامل نزدیک به مادون قرمز یا NIFS تلسکوپ جمینی شمال در قله مائونا‌کی در هاوایی به دست آمده اند. محاسبات این ابزار به واسطه تجزیه نور مادون قرمز تابیده شده از اورانوس به سوی به اجزای سازنده طول موج این نور انجام گرفته‌اند. نوارهای موجود در این طیف نوری که به خطوط جذب شهرت دارند، مناطقی که گاز نور مادون قرمز خورشید را به خود جذب می کند، به دانشمندان کمک می کند تا ردپای ترکیبات سازنده اورانوس را دنبال کنند.

ردیابی گاز سولفید هیدروژن در اتمسفر اورانوس در تناقض با گازهای سازنده سیاره های مشتری و زحل است، زیرا ابرهای بالایی این دو سیاره از یخ های آمونیاکی ساخته شده اند. دانشمندان باور دارند این تفاوت در ترکیبات اتمسفری می تواند اطلاعات بیشتری درباره روند شکل گیری سیارات در اختیار آنها قرار دهد.

به گفته محققان دانشگاه لسیستر،‌ این تفاوت ها در دوران اولیه تاریخ شکل گیری سیاره ها ایجاد شده‌اند و توازن میان گازهای مختلف در اتمسفر این سیاره ها تحت تاثیر وضعیتی بوده است که سیاره‌ها در دوران جوانی سامانه خورشیدی در آن شکل گرفته اند. زمانی که توده های ابر به واسطه متراکم شدگی گازها ایجاد می شوند،‌گازهای تشکیل دهنده ابر درون این توده‌ها به دام می افتند و در عمقی پنهان می شوند که امکان رصد آنها با کمک تلسکوپ از بین می رود.

تنها ذره ای ناچیز از آنها به شکل تبخیر شده در بالای ابرها باقی می ماند و به همین دلیل است که تعیین ساختار گازهای تشکیل دهنده ابرهای اورانوسی تا به امروز تا این اندازه دشوار بوده است. مشکلی که با توانایی های بالای تلسکوپ جمینی شمالی برطرف شد.

محققان می گویند اگر انسانی به اندازه ای بدشانس باشد که مجبور به سفر به اورانوس شود،‌ در حین فرود روی آن با شرایط بسیار ناخوشایند و بدبویی مواجه خواهد شد، البته اگر بتواند از اتمسفر مملو از گازهای مسموم این سیاره جان سالم به در ببرد.

آیکون سایت از همشهری آنلاین
اشتراک مطلب:

کلمۀ مورد نظر خود را جستجو کنيد.👇

کد جستجوي گوگل در سايت يا وبلاگ جستجو در:
اشتراک مطلب:

با عضویت در کانال تلگرامی سایت پُربازدیدترین‌ها از آخرین مطالب منتشر شده، باخبر شوید.

👇👇👇